Ready for South Africa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Eline Voorendonk - WaarBenJij.nu Ready for South Africa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Eline Voorendonk - WaarBenJij.nu

Ready for South Africa!

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

28 April 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Excuses, ik heb lang niets van me laten horen! Maar ik zal het proberen goed te maken met een korte samenvatting van de afgelopen maand - de highlights of course!

De laatste twee weken bij IOP stonden vooral in het teken van onderzoeksdata verzamelen, (primary) teaching, laatste bezoek aan Iringa en langzaam afscheid nemen van de lieve kinderen en staff van 't IOP. Het was gek te beseffen dat het eind van de 6 weken intensief samenzijn in zicht kwam..
Tijdens ons laatste bezoek aan Iringa zijn we, naast veel geregel en het inslaan van souvenirs, nog een tour gaan doen bij Neema craft. Dit is het café waar we elke keer heen gingen in Iringa. Dit is een shop/restaurant dat mensen met een handicap ondersteund/een baan biedt. Het was erg interessant om te zien hoe het er achter de schermen aan toe ging!

Verder hebben we in ons één na laatste weekend nog een Dutchday voor de kinderen georganiseerd. In teams deden ze allerlei Hollandse spelletjes; spijkerpoepen, koekhappen, estafette, koeprikken. Bij elk spel kregen ze een letter waarmee ze aan het eind een woord (Dutch) konden maken waardoor ze een schatkaart kregen voor het vinden van de schat (lolly's!). Al met al, de meiden hadden heel veel plezier; een succesvolle dag!
Naast de Dutchday op zaterdag zijn we in ons laatste weekend op zondag nog naar de Masai gegaan. Een indrukwekkende ervaring, vooral omdat we daar ook hebben overnacht. We sliepen op de grond op koeienvellen met 4 personen in een klein tweepersoonsbed (!). Maar nog best goed geslapen;).
Het afscheid van IOP was dubbel, ik wilde alle lieve mensen niet verlaten maar had/heb ook heel veel zin in het volgende avontuur!

Op zaterdag 12 april vertrokken we met de bus (een veel luxere dan op de heenweg) naar Dar Es Salaam. Daar hebben we de hele week in hetzelfde relaxte hostel gezeten. Het was een fijne basis om vanuit de stad te verkennen. We hebben heel veel gebruik gemaakt van de soort van 'tuc tuc' autootjes, een hele makkelijke (soms gevaarlijke) manier om van de een naar de andere plek te komen. Er zijn namelijk tig van die wagentjes in de stad! We hebben veel uitstapjes gedaan. Zo zijn we bijvoorbeeld een dag naar Bongoyo eiland geweest, heerlijk verbrand;). Maar naast relaxen moesten we ook 2 hele dagen onderzoeksgegevens verzamelen op een secondary school. Dit waren twee vermoeiende dagen, maar we hebben het overleefd en afgerond!

Op 19 april vertrokken we met het vliegtuig naar Zanzibar in 20 min (!). Daar werden we opgehaald en naar ons resort gebracht. Wat een luxe! Het was echt een heerlijke relaxte week. Natuurlijk een aantal dagen aan het strand gelegen, maar ook gesnorkeld, met dolfijnen gezwommen (ongepland), naar Stonetown en Prison island gegaan (waar hele grote en oude landschildpadden leven) én een spicetour gedaan! Kortom, het was een heerlijke week.

In de nacht van 26 april (koningsnacht dus) vertrokken we weer naar het vliegveld voor onze vlucht via Addis Ababa naar Johannesburg! Ons Zuid-Afrika avontuur ging eindelijk beginnen! Het was een erg lange nacht/reis, maar zoals altijd; overleefd;)! Eenmaal in Johannesburg kwamen we helaas in een niet al te leuk hostel terecht, maar voor 2 nachten was het prima. We hebben één dag een trip door Joburg gedaan en Soweto. Natuurlijk hebben we het apartheidmuseum bezocht, heel indrukwekkend en gruwelijk.. Verder is het bizar hoe onveilig de stad aanvoelt, wat ook wordt veroorzaakt door het feit dat je vaak wordt aangeraden niet op straat te lopen maar alles met de bus te doen.. Gezien het hostel én de niet heel indrukwekkende stad kun je je voorstellen dat we al snel dachten: op naar het volgende! Vandaar dat we vanmorgen met de Baz backpackers bus vertrokken zijn vanuit Joburg naar Northern Drakenberg. Wauw een heel mooi hostel en een mooie plek, morgen gaan we een tour doen naar Lesotho en overmorgen een heftige hike door de bergen en naar een waterval. Ben benieuwd!

Nou ik geloof dat ik zo de highlights wel heb genoemd! Er is natuurlijk nog veel meer gebeurd, maar.. als ik in details zou treden zou ik er zo een heel boek over vol kunnen schrijven!;) Wel zal ik proberen de volgende keer wat eerder weer iets van me te laten horen.

Voor nu;
Heel veel liefs voor jullie allemaal!

X Eline

• 29 April 2014 - 20:38

Joke & Arno:

Eline, met veel plezier hebben we je verslagen gelezen. Een welkome aanvulling op de verslagen van Ovia, zo krijgen we toch een completer beeld van jullie belevenissen en avonturen. Na een indrukwekkende periode bij IOP en een korte relax in Zanzibar begint de backpack reis in ZA. Wij hopen voor jullie dat die periode net zo goed mag verlopen en jullie veel nieuwe ervaringen opdoen. We zijn benieuwd naar jullie berichten over Lesotho en de tocht door de bergen naar de waterval en uiteraard ....jullie andere belevenissen. Wat hadden wij graag om zeen hoekje gekeken en een klein plekje ingenomen in jullie backpack om zo zelf wat waar te nemen van die mooie ontroerende omgeving. Maar ja.... wie weet komt dat nog eens. Jullie foto's kunnen ons behulpzaam zijn in de besluitvorming :)
    Geniet samen nog van die dingen die komen, want de weken gaan heel erg hard. Voordat je het weet zijn jullie weer (veilig) thuis. Groetjes, ook aan Ovia! Joke & Arno

• 29 April 2014 - 21:23

Jeanet Remmelts:

Ha Eline,
    Wat een avontuur allemaal. leuk je verhaal weer te lezen.
    Wat een wisseling van decor elke keer.
    Geniet ervan en veel plezier in zuid Afrika.
    Klapzoen van tante Snet die nu lekker in Antwerpen zit en net superl
    Lekker Italiaans heeft gegeten en vanmiddag mega is verdwaald op de fiets
    In Antwerpen.